Simon van der Mark

Fotografie: RWFotografie

Naast kleine- en middelgrote ondernemingen zijn er in de Hoeksche Waard ook grote bedrijven te vinden. Bedrijven die de Hoeksche Waard (inter)nationaal op de kaart zetten en zorgen voor een grote bron van werkgelegenheid. Veel werkgelegenheid in een gebied maakt het aantrekkelijk om er te wonen en te leven. Tevens leveren dit soort bedrijven een grote bijdrage aan zowel het vestigings- als economisch klimaat in onze regio. Van der Mark Transport is zo’n bedrijf.

Van der Mark Transport opereert zowel regionaal- als (inter)nationaal. Het hoofdkantoor is gevestigd in Oud-Beijerland. Al vier generaties lang is dit bedrijf in handen van de familie Van der Mark, geboren- en getogen Hoeksche Waarders. In de jaren ’90 groeit het bedrijf explosief en inmiddels heeft het bedrijf 65 vaste werknemers in dienst, waarvan zo’n 40 chauffeurs.

Simon van der Mark
Vanaf het jaar 2000 staat Simon van der Mark aan het roer. We spreken Simon én zijn echtgenote Corriena, want achter elke sterke zakenman moet wel een sterke vrouw staan. We worden hartelijk ontvangen met een kopje koffie op het kantoor van Simon, waar hij laat zien hoe de administratie destijds werd bijgehouden. “Het bedrijf bestaat al vanaf 1910,” zegt hij trots. Een aantal vergeelde kasboeken met handgeschreven namen van bedrijven waar de eerste generatie Van der Mark zaken mee deed, worden tevoorschijn gehaald en het is het begin van een openhartig kijkje achter de schermen.

Gestart met slechts een hondenwagen als transportmiddel Overgrootvader Pleun van der Mark start in 1910 met een hondenwagen waarmee hij als koopman rondtrekt langs boerenbedrijven. Na de eerste wereldoorlog koopt hij een wagen met rubberen wielen en een paard en vergroot zijn capaciteit. Op bestelling haalt hij goederen in Rotterdam en transporteert die naar zijn klanten. In 1924 doet hij een enorm grote investering, hij koopt een truck en rijdt als eerste en enige met een T-Ford door de Hoeksche Waard.

In 1950 neemt zoon Simon A. Van der Mark het stokje over. Net na de tweede wereldoorlog is er nauwelijks gedegen materiaal voor handen, maar met behulp van oude legertrucks wordt het bedrijf toch voortgezet. Ondanks dat dat een moeilijke periode beslaat is opgeven bij de familie Van der Mark geen optie. In 1965 verschijnt de 20-jarige Teun van der Mark ten tonele. Hij heeft een duidelijke visie en handelt daar ook naar. Hij legt de basis voor de hedendaagse logistieke totaaloplossing van Van der Mark. In de jaren ‘70 zet Teun van der Mark het bedrijf dan ook breed op de kaart. Door flink te investeren in goed materiaal is Van der Mark klaar voor de opkomst van containervervoer en maakt het bedrijf ook buiten de Hoeksche Waard naam van betekenis. De opkomende internationale transportmarkt in de jaren ’80 biedt opnieuw grote kansen en wederom grijpt Van der Mark die met beide handen aan. Van een regionaal transportbedrijf groeit VDM uit tot een internationaal vervoersbedrijf waar tot op de dag van vandaag kwaliteit, zorg, betrokkenheid en flexibele- en hoge service voorop staan.

Simon: “In het jaar 2000 overleed mijn vader. Hij is veel te jong gestorven. Ik volgde mijn vader op, terwijl ik nog relatief jong was. Het was wel wat, we zaten net twee jaar in het nieuwe, veel grotere pand en het bedrijf expandeerde aan alle kanten.” Op dat moment zijn Simon en Corriena al getrouwd en hebben ze twee kleine kinderen. Tom en Patricia.

Corriena: “Het was vanaf dag één voor mij duidelijk dat het transportbedrijf altijd verweven zou zijn met ons leven. Er was geen andere optie. Toen we kinderen kregen vonden we het allebei heel belangrijk dat er altijd iemand thuis zou zijn. Als een vanzelfsprekendheid is dat ook zo gelopen. Ik heb die traditionele rolverdeling nooit als een belemmering gevoeld. Het bedrijf neemt nu eenmaal een prominente plaats in ons leven in. Overigens is het met Simon nooit saai, er gebeurt altijd wel iets. We houden allebei van gezelligheid en gaan vaak op pad. En nu de kinderen inmiddels groter zijn ben ik vaker op kantoor en vervul ik administratieve taken binnen het bedrijf.”

Totaalpakket in transport en logistiek
Tegenwoordig is VDM een hightech business partner voor veel grote en kleine bedrijven die de productdistributie uit handen geven. “Wij zijn het logistieke verlengstuk van uw organisatie” staat als kop in de brochure. Als leek denk je wellicht: Hoe moeilijk kan het zijn om iets van A naar B te vervoeren, maar zo eenvoudig is het niet.

Simon: “Mijn vader zag het goed. Transporteren van goederen van A naar B is inderdaad niet zo moeilijk, maar de logistieke kant van het verhaal vraagt veel meer dan dat. Wij verzorgen het gehele transport- proces. En of dat nu in Nederland is of elders op de wereld, wij regelen het. Denk alleen al aan de expertise die je moet hebben als het gaat over administratieve formaliteiten en wet- en regelgeving voor het vervoeren van producten. Of waar laat je je eindproduct als producent? Daarvoor heb je opslagruimte nodig. Niet elk bedrijf heeft die ruimte. Voor internationaal transport gelden er weer andere regels. Ons wereldwijde netwerk en kennis van de markt en internationale wet- en regelgeving maakt ons een betrouwbare logistieke partner die grenzeloos van A tot Z kan ontzorgen.”

Van landkaart naar het digitale tijdperk
Vanaf eind jaren ’90 hebben er zich veel technologische ontwikkelingen voorgedaan. Waar vroeger met landkaarten de routes werden bepaald is dat nu bijna ondenkbaar. Van der Mark is op alle fronten met de tijd meegegaan en volgt de techniek op de voet. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de hypermodernste software waardoor planning en organisatie in het transportproces uiterst efficiënt uitgevoerd kunnen worden.

Vol trots laat Simon van der Mark zien hoe het hele proces volledig en volgens de nieuwste technologie gedigitaliseerd is. In zijn kantoor kunnen we op het grote scherm meekijken en zien dat chauffeur A zich op dit moment in Barcelona bevindt, dat hij tegels aan het laden is voor een bedrijf in Numansdorp, dat hij al twee adressen heeft bezocht en wat zijn volgende stop zal zijn. De chauffeur voert elke actie in zijn boardcomputer in en daarmee zijn de gegevens direct beschikbaar op het hoofdkantoor. We kunnen zelfs zien of, en hoelang hij in de file heeft gestaan. Zo schakelen we ook nog even over naar Italië en in Frankrijk zoomen we in op de locatie waar een chauffeur aan het laden is.

“Per dag rijden onze chauffeurs gemiddeld naar 250 adressen, alleen al in Nederland, maar ook in Europa rijden onze vracht- wagens. Ons wagenpark bestaat uit 40 moderne trucks en die hebben we allemaal in eigen beheer.” -Siem van der Mark-

Simon-van-der-Mark-Transport

Simon: “We moeten ons aan zoveel regels houden. Een chauffeur moet bijvoorbeeld na 4,5 uur rijden 45 minuten rust nemen. Met dit systeem kunnen we onder andere zien of de chauffeur zich eraan houdt. We gebruiken het overigens niet zozeer om de chauffeur te controleren, wij hebben een vaste ploeg Nederlandse chauffeurs in dienst die al jaren conform ons gedachtegoed werken, maar we móeten het registreren volgens de wet. Soms raak ik weleens geïrriteerd door al die extra voorschriften en regels. Als je terug gaat in de geschiedenis zie je dat mijn voorvaderen hier allemaal geen ‘last’ van hadden. Tegenwoordig moet je zelfs een lijst op de toiletten hangen waarin je moet bijhouden hoe vaak en wanneer er is schoongemaakt! Wij zijn in alles zorgzaam en secuur, dus ook onze werkomgeving is altijd schoon en netjes. Ik denk weleens dat de regelgeving in Nederland hierin doorslaat.”

Het overgrote deel werknemers is al jaren werkzaam in het bedrijf en het verloop is laag. Simon: “Onze chauffeurs zijn het rijdende visitekaartje van onze organisatie, daarom zorgen we goed voor ze, leiden ze op als het moet en vinden we het belangrijk dat ze meerdere talen spreken. Onze klanten waarderen het zeer als de chauffeur ook meedenkt. Het laden en lossen van goederen is een op zichzelf staand proces wat met precisie en aandacht moet gebeuren.”

Opnieuw een teken dat Van der Mark Transport een solide en betrouwbare partner is, die van begin tot eind betrokken is en meedenkt in het gehele proces van transporteren van goederen van- en naar haar klanten. Dat blijkt ook uit het feit dat Van der Mark al jaren grote vaste klanten zoals KONI bedient. Ook in de periode dat het met de Nederland economisch slecht ging, bleven deze business partners loyaal aan Van der Mark en vice versa.

van der mark transport

“Wij hebben nooit concessies gedaan aan onze kernwaarden. Bij ons geldt: Afspraak is afspraak, dat was een eeuw geleden al zo en dat zal nooit veranderen.”

Van der Mark Transport | James Wattstraat 2 | Oud-Beijerland | T: (+31) 186-636 600 | E: vdm@vandermarktransport.nl | W: www.vandermarktransport.nl

By | 2017-08-12T09:43:50+00:00 augustus 2017|Tags: |