Meinds Mondzorg Interview

U bevindt zich hier ->:Home|Ondernemersnieuws & Columns, Oud-Beijerland, Rayon Hoeksche Waard|Meinds Mondzorg Interview

Eigenaren Danny en Fransje Meinds leren elkaar kennen op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Fransje doet een HBO-studie mondhygiëne en Danny studeert tandheelkunde aan de universiteit.

Zij vormen een perfecte aanvulling op elkaar en in 1998 startten ze samen de tandartspraktijk aan de Grebbestraat in Oud-Beijerland. Inmiddels is Danny al 20 jaar praktiserend tandarts en is Fransje verantwoordelijk voor de mondhygiëne van patiënten binnen de praktijk. Ze bieden een totaalpakket op het gebied van mondzorg. In 2005 verhuist de praktijk van de Grebbestraat naar een prachtig pand in de Steenenstraat.

Bij Meinds Mondzorg ben je geen nummer, maar een welkome cliënt waar men de tijd voor neemt. Blijkbaar is dit, in combinatie met vakmanschap, professionaliteit en vriendelijkheid een goeie mix, want het klantenbestand groeit en groeit.

Waar het vroeger voor de tandarts NOT DONE was om te ‘ondernemen’ of actief ‘reclame te maken’, is dat tegenwoordig niks geks meer. Veranderende economische omstandigheden, vernieuwde regelgeving in de tandheelkunde, marktwerking onder invloed van zorgverzekeringen, maar ook de cosmetische tandheelkunde die enorm in opmars is, vragen óók van de tandarts om te anticiperen op het veranderend economisch klimaat en consumentengedrag.

Danny: “Eigenlijk heeft deze trend zich ingezet vanaf het moment dat de economische crisis begon. Vanaf daar werden wij ons bewust dat we moesten gaan bewegen. We hielden het allemaal bij onszelf, maar een ‘onderneming runnen’ doe je niet zomaar, niet in combinatie met de dagelijkse werkzaamheden als tandarts. Hoe doe je dat? Hoe delegeer je? Welke taken stoot je af en wie gaat dat dan van je overnemen bijvoorbeeld? En dan ook nog zonder onze eigen manier van werken onrecht aan te doen. Daar moesten we mee aan de slag”.

Fransje: “Op dat punt hebben we een bedrijfscoach ingeschakeld om te kijken waar we zaken anders konden aanpakken. We moesten een andere structuur aan gaan brengen binnen de praktijk en uitvinden wie waar het beste in is. Ineens moet je gaan nadenken over een gedegen bedrijfsvoering om het beste uit iedereen te halen. Ineens ben je niet alleen zorgverlener, maar ook ondernemer. Dat was wel een omslag, zeker omdat je dan bepaalde zaken echt moet leren loslaten”. Fransje en Danny pakken de uitdaging met twee handen aan en gaan aan de slag.

ALS ZORGVERLENER BEN JE VANDAAG DE DAG OOK GEWOON ONDERNEMER

Betrokkenheid naar medewerkers en cliënten
“We vinden het heel belangrijk dat we een prettige en positieve werksfeer hebben. Ten eerste voor cliën- ten, maar ook voor onszelf. Als er een rustig klimaat heerst in de praktijk, dan schept dat vertrouwen.We werken met een hecht team, iedereen is betrokken bij de praktijk.We doen zelf de selectie bij het aanne- men van nieuwe collega’s. Een belangrijk speerpunt is voor ons; Past een persoon binnen het team en ‘voelt’ het goed? Ik hou gewoon ook van gezelligheid en optimisme”, zegt Fransje lachend.

Bij Meinds Mondzorg ‘werkt’ men samen met de cliënt. Elke cliënt is anders en vraagt een andere behandelmethode. “Je bent daardoor de hele dag aan het schakelen. Dat maakt het werk afwisselend,maar soms ook pittig”, zegt Danny. “Naast het tandheelkundige aspect ben je ook bezig met emoties van een cliënt. Niet iedereen ligt even relaxed in de behandelstoel, de kunst is dan om mensen op het gemak te stellen. We werken altijd aan die vertrouwensrelatie”.

Preventieve gebitsgezondheid
Het succes van een behandeling kan zeer afhankelijk zijn van hoe de cliënt zelf voor het gebit zorgt. Om die reden is Meinds Mondzorg erg sterk in preventieve gebitsgezondheid. Preventieassistentes Marjolein en Anja zijn speciaal in dienst om cliënten te helpen bij het voorkomen van problemen. Met name kinderen komen bij de dames voor poetsinstructies en met de ouders worden vaak eet- en drinkgewoontes besproken. Maar ook volwassenen moeten soms bewust gemaakt worden van hoe belangrijk het is om goed voor het gebit te zorgen.“We zien een enorme toename van gaatjesactiviteit bij kinderen en jongvolwassenen. De energiedrankjes en te veel ‘ snoepmomenten’ op een dag zijn écht funest voor het gebit”, zegt Fransje.

Parodontitis
Binnen de tandheelkunde is de mondhygiëniste niet meer weg te denken als het gaat om gebitsverzorging. Veel gebitsproblemen worden veroorzaakt door ontstoken tandvlees maar geven niet alleen klachten in de mond. Ontstoken tandvlees (parodontitis) is een chronische ontsteking die op lange termijn de gezondheid van het hele lijf kan beïnvloeden. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken die aanwijzen dat er een relatie is tussen parodontitis en hartklachten maar ook vroeggeboorten. “De bacteriën in je mond gaan circuleren in je bloed en kunnen op een hartklep gaan zitten bijvoorbeeld”, zegt Fransje. “Het is écht heel belangrijk om dit niet te verwaarlozen”. Door de televisieprogramma’s waarin het lijkt alsof een gebit heel makkelijk en snel gereviseerd wordt, zou je denken dat het allemaal niet zo belangrijk is om je eigen gebit goed te verzorgen. Gaat het helemaal fout, dan kun je altijd nog overwegen om cosmetische tandheelkunde toe te passen.
Danny:“Veel van die programma’s geven écht een verkeerd beeld. Het is allemaal mogelijk, maar in werkelijkheid gaat daar veel tijd en geld in zitten. Natuurlijk kun je een gebit snel ‘oplappen’. Je kunt op twee rotte kiezen een prachtige brug bouwen wat er ogenschijnlijk dan schitterend uit ziet, maar die pijlers blijven rot. De vraag is dan niet of, maar wanneer de problemen op gaan spelen. Het is niet zo simpel als het soms wordt voorgeschoteld. Daarom is het zo belangrijk om goed voor je gebit te zorgen, zodat je op dat punt nooit gaat komen”.

Meinds Mondzorg

Een lastiger te bestrijden ‘fenomeen’ is de toename van slijtage van gebitten veroorzaakt door klemmen en knarsen in de slaap. Fransje: “Het is moeilijk aantonen dat het wellicht te maken heeft met innerlijke stress of angst, maar wij denken dat stressfactoren van grote invloed zijn. Onze prioriteit is ‘zorg en vertrouwen’ en soms kom je daardoor op een vlak wat buiten onze expertise ligt. We hebben goede contacten met diverse zorgverleners en verwijzen wel- eens door om achterliggende oorzaken te ontdekken. Niet iedereen staat daar voor open en dat is ook goed, maar wij streven altijd naar de beste resultaten”..

Meinds Mondzorg 2.0
Bij Meinds Mondzorg kijken ze dus verder dan de neus lang is. Door up-to-date te blijven door middel van opleidingen, trainingen en het volgen van de laatste trends en onderzoeken kunnen zij de laatste nieuwe technieken toepassen en de kwaliteit en mogelijkheden bieden die helemaal horen bij de tijd van nu. Doordat de praktijk is uitgebreid met een tweede vestiging en er twee tandartsen zijn aangetrokken, is er altijd plaats voor de ‘zorgvraag’ van cliënten. Danny: “De keuze om een bedrijfscoach in te zetten was de beste ooit. We zijn enorm gegroeid op diverse fronten en het heeft ons geholpen om rust en ruimte te creëren om dat te doen waar we het beste in zijn; namelijk cliënten van de beste tandheelkundige zorg te voorzien”.

Danny: “Ik wil nog wel benadrukken dat we een geweldig team van tandartsen, tandartsassistentes, baliemedewerkers en preventieassistentes hebben, die stuk voor stuk enorm gedreven zijn en onze doelstellingen uitdragen. Met z’n allen werken we keihard. Ik ben enorm trots op iedereen die werkzaam is binnen Meinds Mondzorg. Inmiddels weet ik, je kunt het nooit alleen en het is geweldig om successen te kunnen delen. We hopen dan ook nog heel veel resultaten te behalen met onze cliënten, want dat is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen!”

Meinds Mondzorg

T: 0186-618132 | 0186-625186
W: meindsmondzorg.nl

By | 2017-05-29T08:59:51+00:00 29 mei 2017|Tags: |